NCC lämnar över stationshallen till Trafikverket – färdigställandet kan börja
Park Centrals stationshall ska vara klar för trafikstart av Västlänken i december 2026. Byggnationen har krävt ett stafettliknande samarbete mellan Jernhusen och NCC, som nu går in i sin sista fas.
– Det har varit ont om tid och mycket arbete, säger Ida Björhagen, arbetsledare på NCC.
Detta projekt har varit speciellt för NCC på flera sätt, bland annat eftersom det inneburit att lämna över ett projekt som inte är helt färdigställt.
– Det är ovanligt att vi lämnar ifrån oss arbeten som installationer och andra moment kopplat till tågtrafiken. Även om vi har känt till förutsättningarna hela tiden känns det ovant att avsluta arbetet innan alla traditionella moment är avklarade. Det har varit ett intressant och lärorikt samarbete med Trafikverket, säger Ida Björhagen.
Hon är stolt över vad hon och hennes kollegor har åstadkommit när NCC nu lämnar över stationshallen till Trafikverket för färdigställande. För Ida betyder överlämningen att vara klar utan att vara färdig, vilket är ovanligt i hennes yrkesroll. Och i detta projekt är det helt i sin ordning.
– Det är ovanligt att man lämnar över någonting halvfärdigt. I detta läge finns varken innertak eller golv, helt i linje med den ansvarsuppdelning som finns parterna emellan, säger Ida Björhagen.
Vid mållinjen väntar medborgarna. Stationshallen är ett rum för alla. Den knyter samman orter och människor på ett sätt som inte gjorts tidigare, samtidigt som den öppnar upp city för fler och erbjuder mer.
– Genom det här arbetet har vi fått sätta vår prägel på en ny stadsdel. Vi har varit med och skapat något för framtiden, som människor kommer ha nytta av, säger Ida Björhagen.
Rulltrappan kommer efter Västlänkens trafikstart 2026 att ta dig från perrongen till gatuplan, där du möts av ett fantastiskt ljusinsläpp och stor rymd. Genom utgångar åt två håll kommer du hamna rakt i citykärnan och via hiss kan du smidigt ta dig högre upp i huset. För den som behöver handla eller vill ta en kaffe finns möjlighet till detta i butiker och restaurangverksamheter med entréer längs hallens väggar.
Pendlare kommer här att mötas av material som är väl utvalda för såväl sin funktionalitet som det visuella uttrycket. Här lever kontraster i symbios. Tegel möter naturstenssockler och plåtdetaljer samsas med stora och vackra ekpartier. En panel i fanér med små hål, så kallad nanoperforering, skapar den ljuddämpning som rummet kräver.
– Det är någonting som den här stationshallen verkligen har behövt tänka på. Det kan bli högljutt här inne om akustiken inte stämmer, säger Ida Björhagen.
När hon pratar om framtiden syftar hon inte enbart på en nära sådan. Park Central har ett tidsperspektiv på 100 år – mycket längre än vad som är standard för de flesta byggnader. Detta har påverkat såväl byggarbetet som utformningen och materialvalen. Allt som byggs måste hålla för tidens påfrestningar.
– Jag tycker personligen att det är väldigt fint. Det är gedigna och robusta materialval som kommer hålla länge, säger Ida Björhagen.
Park Central kommer att miljöcertifieras (exkl. garage) enligt BREEAM nivå Outstanding för kontorsfastigheten samt nivå Excellent för stationsfastigheten.
– Det är väldigt starka hållbarhetsmål för hela bygget. För oss som har byggt har målen inte varit någon som helst belastning, på grund av god stöttning och kompetens inom vår organisation, säger Ida Björhagen.
När NCC tog över projektet från Trafikverket i januari 2024 möttes de av en färdiggjuten betongplatta och monterade rulltrappor täckta med stora väderskydd. I oktober samma år hade de arbetat sig fram till tätt hus. Nu är det dags att lämna projektet till Trafikverket för det färdigställande arbetet inför Västlänkens trafikstart i december 2026.
– Det har varit ont om tid och mycket arbete. Jag är stolt över att ha lyckats leverera det här på den tid vi har haft, säger Ida Björhagen, arbetsledare på NCC.